--SZKOLENIE--
PODATEK VAT w samorządowych zakładach budżetowych
Zamknięcie roku 2019
Zasady gospodarki finansowej Samorządowego Zakładu Budżetowego w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w 2019 roku.
ZAKOPANE
18-20.09.2019
Hotel Crocus****
Ul. Chałubińskiego 40
Część I - 19.09.2019
Lata 2019/2020 to kolejny etap wdrażania wielkich zmian w zakresie podatku VAT. Niezależnie od powyższego podatnicy muszą także mierzyć się z nieustannie zmieniającymi się interpretacjami podatkowymi oraz nowym podejściem sądów administracyjnych do wykładni przepisów, które obowiązują od kilku lat. Stojąc w obliczu pełnej e-kontroli VAT warto usystematyzować dotychczasowe zagadnienia prawnopodatkowe.
Celem szkolenia jest zaprezentowanie w sposób kompleksowy najważniejszych kwestii problematycznych w VAT w świetle najnowszego podejścia organów kontrolujących, np.: powstawanie obowiązku podatkowego, wystawianie faktur, korygowanie VAT, rozliczanie transakcji międzynarodowych, prawidłowe korzystanie z prawa do odliczenia, w tym także praktycznych aspektów zachowania należytej staranności.
- Zasady rozpoznawania obowiązku podatkowego:
- data sprzedaży o moment powstania obowiązku podatkowego, praktyczne problemy związane z ustaleniem daty sprzedaży,
- usługi ciągłe oraz świadczenia rozliczane okresowo a moment powstania obowiązku podatkowego,
- obowiązek podatkowy w przypadku usług dokumentowanych protokołami zdawczo-odbiorczymi lub raportami zatwierdzanymi przez klienta w świetle interpretacji organów podatkowych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych – w oczekiwaniu na wyrok TSUE,
- mechanizm odwrotnego obciążenia – co jak faktura wpłynie z opóźnieniem?
- Vouchery, zasilenie wirtualnego konta bądź konta indywidualnego
- Fakturowanie oraz korekty VAT:
- faktury, faktury korygujące, noty korygujące,
- zasady korygowania podstawy opodatkowania i podatku należnego – korekty bieżące a korekty wsteczne, korekty in plus a korekty in minus, zasady potwierdzania odbioru faktury korygującej,
- zasady korygowania podatku naliczonego – korekty bieżące a korekty wsteczne, korekty in plus a korekty in minus,
- korekta „do zera” a anulowanie faktury,
- zasady wystawiania i rozliczania faktur zaliczkowych oraz faktur końcowych / rozliczeniowych,
- obowiązujące od kwietnia 2019 r. faktury elektroniczne – zasady wystawiania, przesyłania oraz przechowywania,
- faktury pro formy, noty obciążeniowe oraz inne dokumenty a faktura VAT.
- Świadczenia nieodpłatne
- pojęcie świadczeń nieodpłatnych oraz status świadczeń częściowo odpłatnych na gruncie VAT,
- nieodpłatna dostawa towarów a nieodpłatne świadczenie usług – różnice w zasadach opodatkowania,
- świadczenia nieodpłatne na rzecz klientów i kontrahentów,
- świadczenia nieodpłatne dla pracowników i współpracowników (programy motywacyjne, świadczenia socjalne, paczki świąteczne),
- świadczenia nieodpłatne pro publico bono a VAT,
- świadczenia nieodpłatne a kasa fiskalna.
- Prawo do odliczenia VAT:
- prawo do odliczenia VAT od zakupu alkoholu, usług cateringowych i innych wydatków gastronomicznych – przełomowe wyroki w oczekiwaniu na stanowisko TSUE,
- prawo do odliczenia VAT od zakupu usług noclegowych i pakietów konferencyjnych,
- odliczanie VAT od wydatków związanych z pojazdami,
- odliczanie VAT od wydatków związanych ze świadczeniami nieodpłatnymi (dla klientów, kontrahentów, pracowników, współpracowników),
- terminy odliczania VAT, odliczanie VAT w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych,
- korekty podatku naliczonego związane ze zmianą przeznaczenia zakupu,
- korekty podatku naliczonego związane z otrzymaniem faktury korygującej.
- Należyta staranność jako warunek konieczny do odliczenia VAT – aspekty praktyczne.
- Transakcje międzynarodowe w zakładzie budżetowym – ujęcie ram prawnych:
- data sprzedaży i data wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego w obrocie międzynarodowym,
- dokumenty uprawniające do stawki 0% w przypadku WDT i eksportu towarów,
- import i eksport usług – zasady ustalania miejsca świadczenia (opodatkowania),
- pojęcie siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej,
- zasady przeliczania walut obcych na gruncie VAT,
- zasady wykazywania podatku naliczonego przy WNT i imporcie usług,
- zasady korygowania podatku należnego i naliczonego przy WNT i imporcie usług – korekty przed i po upływie 3 miesięcy.
- JPK_VDEK i centralny rejestr faktur VAT
- NOWOŚĆ! Obowiązkowa płatność podzielona od września 2019 r. – koniec z odwrotnym obciążeniem w VAT!
Pytania Uczestników.
Szkolenie prowadzi:
Dr Ewelina Skwierczyńska
Menadżer zespołu podatkowego obsługi sektora publicznego w dużej Spółce doradztwa podatkowego; doktor
nauk prawnych w specjalizacji prawo finansowe, absolwentka dwóch fakultetów na Wydziale Prawa,
Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu
polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących podatku od
towarów i usług oraz rozliczeń podatkowych podmiotów sektora publicznego, w tym samorządowego. Autorka
kilkudziesięciu publikacji z zakresu prawa podatkowego. Wykładowca akademicki (prawo podatkowe,
procedura podatkowa, prawo finansowe, prawo finansów publicznych, finanse samorządowe). Nieetatowy
pracownik Uniwersytetu Wrocławskiego i Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, prowadzi studia
podyplomowe. Szkoleniowiec współpracujący z: DK Szkolenia, Regionalna Izba Obrachunkowa, Wektor
Wiedzy, Krajowa Izba Podatkowa, Finanse Publiczne, TaxA Consulting, Vulcan, Presscom, FRW Media Group,
AKK, B&K Doradztwo i wielu innych.
Część II – 20.09.2019
- Sprawozdawczość finansowa (bilans, rachunek zysków i strat, zmiany w funduszu jednostki) za rok 2019 oraz sprawozdawczość budżetowa za rok 2019 z uwzględnieniem zagadnień obejmujących punkty od 2 do 11
- Podstawowe zasady gospodarki finansowej Samorządowego Zakładu Budżetowego (SZB)
- Zasady udzielania, wykorzystania i rozliczenia dotacji z budżetu JST dla SZB w zależności od jej charakteru
- Metodologia planowania, ewidencji i sprawozdawczości w SZB
- Prowadzenie samodzielnej gospodarki finansowej – metoda netto
- Rozliczenia międzyokresowe bierne i czynne, ich ewidencja księgowa i ich miejsce w sprawozdaniach
- Różnicę pomiędzy biernymi rozliczeniami międzyokresowymi kosztów a dostawami niefakturowanymi
- Współpraca działów merytorycznych oraz działu finansowo - księgowego w planowaniu i wykonaniu budżetu
- Kalkulacja dotacji przedmiotowej
- Funkcja faktycznego stanu środków obrotowych jako podstawa zachowania płynności finansowej SZB
- Co mówi NIK na temat tworzenia rezerw na zobowiązania w jednostkach sektora finansów publicznych w kontekście płynności finansowej
- Podmioty zobligowane do zapłaty odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych
- Omówienie wybranych zagadnień z przeprowadzonych przez wykładowcę audytów.
- Pytania i dyskusja
Jolanta Skuza
Wieloletnia główna księgowa jednostki sektora finansów publicznych, autorka publikacji z zakresu rachunkowości samorządowych zakładów budżetowych.
KOSZT SZKOLENIA:
1400 zł netto – cena zawiera: 2x nocleg w 2 osobowym pokoju, wyżywienie (2x śniadanie, 2x obiad, 2x kolacja), serwis kawowy podczas szkoleń, autorskie materiały szkoleniowe, konsultacje indywidualne z wykładowcami, certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu, udział w wykładach
800 zł netto – koszt szkolenia bez noclegów
dopłata do pokoju jednoosobowego – 209 zł*