Podatki 2020 w obliczu COVID-19. Kompleksowe omówienie zmian
SZKOLENIE
29.07.2020
ONLINE
Aby wziąć udział w szkoleniu wymagane są: stabilny dostęp do Internetu, podłączone głośniki lub słuchawki, włączona głośność w komputerze
Podatki 2020 w obliczu COVID-19. Kompleksowe omówienie zmian
Zapraszamy Państwa na szkolenie ,,Podatki 2020 w obliczu COVID-19. Kompleksowe omówienie zmian". Stan epidemii COVID-19 spowodował w Polsce wiele zmian prawnych. W następstwie wejścia w życie licznych rozporządzeń oraz ustaw nowelizujących liczących łącznie ponad 250 stron, wprowadzono nowe instrumenty prawne, z czego część dotyczy aspektów podatkowych.
Jakie szczególne regulacje w tym zakresie przewidział ustawodawca wobec pracodawców, przedsiębiorców i samozatrudnionych? Kto, kiedy i na jakich warunkach może z nich skorzystać? Odpowiedzi na te pytania poznacie Państwo podczas przedmiotowego szkolenia, ale jego formuła obejmuje także przybliżenie zagadnień, które zostały wprowadzone przed okresem epidemii i zaczęły obowiązywać od 2020 r.
Szkolenie adresowane jest do wszystkich przedsiębiorców – mikro, małych, średnich oraz dużych; pracodawców oraz samozatrudnionych; biura rachunkowych i działów księgowości; prawników, doradców podatkowych i miłośników prawa. Kompleksowo o wszystkich nowelizacjach na 2020 r.
Program szkolenia:
Podatek VAT
1. Funkcjonowanie w praktyce rachunków bankowych w ramach tzw. białej listy kont po wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów i zmianach w związku z „tarczą antykryzysową”:
- Zasady solidarnej odpowiedzialności VAT.
- Podmioty zwolnione z VAT podmiotowo i przedmiotowo.
- Cesje i factoring.
- Egzekucja należności.
- Konta wirtualne.
- Odpowiedzialność płacącego za zobowiązania sprzedającego w podatku VAT.
- Terminy i zakres zawiadomień po zmianach.
2. Split payment jako obowiązek po likwidacji odwrotnego obciążenia – zasady obowiązujące w 2020 i 2021 r.:
- Nowe elementy faktury po zmianach.
- Zasada stosowania zapisu: „mechanizm podzielonej płatności”.
- Zapłata zaliczek i proform a split payment.
- Kompensaty.
- Płatność wielu faktur.
- Załącznik nr 15 a nowa matryca stawek VAT – którą klasyfikację statystyczną stosować w 2020, a którą w 2021 r.?
3. E-paragon i nowa kasa fiskalna – uchwalone zmiany obowiązujące od maja 2019 r. i wdrażane od 2020 r. etapami:
- Przepisy przejściowe dotyczące wdrażania kas fiskalnych – kiedy dla usług budowlanych, najmu i innych usług.
- Kasa fiskalna – kiedy zwolnienie a kiedy wyłączenie ze zwolnienia?
- E-paragon – zasady wystawiania i wysyłania – w okresie epidemii i po niej.
- Sposoby wysyłki e-paragonu.
- Zmiany w zakresie obowiązków związanych z kasami fiskalnymi: zgłaszanie, serwisowanie, itp.
- Sankcje za brak e-paragonów.
- Zmiany w związku z „tarczą antykryzysową”.
4. Nowa matryca stawek podatku VAT – zmiany od 1 kwietnia oraz od 1 lipca 2020 r.:
- Stawka podstawowa 23% jako zasada.
- Zmiany w zakresie katalogu usług i towarów funkcjonujących z obniżonymi stawkami VAT.
- Stawka 0% na produkty do walki i przeciwdziałania COVID-19 w Polsce i w obrocie międzynarodowym – kiedy i na jakich warunkach?
- Poszczególne rodzaje transakcji a stawka podatku VAT.
- Przepisy przejściowe obowiązujące przy wdrażaniu matrycy.
- Odroczona likwidacja PKWiU 2008.
5. Zmiany w zakresie rozliczania deklaracji i JPK – zmiany od 1 lipca 2020 r.:
- Nowy JPK_V7M i JPK_V7K.
- Zasady dokonywania korekt JPK.
- Grzywna za brak skorygowania JPK: 500,00 zł – w jakich przypadkach?
- Przepisy przejściowe.
- Ułatwienia z „tarczy antykryzysowej”.
- Możliwość odroczenia płatności VAT.
6. NIP na paragonie – zmiana od 1 stycznia 2020 r.:
- Przypadki wpisywania NIP-u na paragonie.
- Faktura wystawiona do paragonu bez NIP-u – sankcje podatkowe;
- Zakaz odliczania podatku VAT od faktury do paragonu bez NIP-u – konsekwencje po stronie kupującego.
- Problemy praktyczne związane z funkcjonowaniem uregulowań.
- Paragon jako faktura uproszczona – czy można wystawić pełną fakturę do uproszczonej faktury?
7. Quick fixes w obrocie towarowym od 2020 r.:
- Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów od 2020 roku.
- Ujednolicenie od 2020 roku zasad raportowania transakcji towarowych i usługowych na terytorium UE.
- Towarowe transakcje łańcuchowe.
- Zmiany dotyczące rozliczania dostaw do magazynów konsygnacyjnych.
- Pakiet quick fixes w okresie pandemii kornawirusa w Polsce i w UE oraz po nim – jaką regulacje stosować?
PIT i CIT
1. „Tarcza Antykryzysowa”:
- Rozliczenie straty z roku 2020 z dochodami 2019 r. oraz odroczenie płatności minimalnego podatku dochodowego.
- Ulga podatkowa dotycząca darowizn na cele zwalczania koronawirusa.
- Odroczenie płatności zaliczek na podatek od wynagrodzeń.
- Ułatwienia ZUS.
- Możliwość rezygnacji z uproszczonych zaliczek na podatek i zwolnienie z podatku świadczeń postojowych.
2. Rozliczanie przekroczenia progu od 2020 r. – zmiana uchwalona w 2018 r. i obowiązująca od 2020 r.:
- Limit stawki 17% i 32%.
- Kwota dochodu objęta stawką podstawową i 32%.
- Dotychczasowa zasada: wyższa stawka podatku od miesiąca następnego.
- Zmiana zasady: obliczanie od faktycznie przekroczonej kwoty – także w trakcie miesiąca.
3. Ustawa o zapobieganiu zatorom płatniczym – nowe wyłączanie z KUP:
- Konieczność wyłączania z KUP po 60 dni od terminu płatności.
- Możliwość wyłączenia z przychodów podatkowych – kto i w jakich przypadkach.
- Długie terminy płatności a skutki podatkowe po zmianach przepisów.
- Wyłączanie z KUP po 60 dniach a stosowanie uregulowań ustawy o VAT i 90 dniowego terminu na korektę podatku naliczonego.
- Późniejsza zapłata należności a rozliczenia podatkowe.
- Częściowe zawieszenie stosowania w okresie pandemii.
4. Problemy praktyczne związane z zasadami zapłat i wyłączaniem z KUP wydatków z uwagi na sposób (formę) zapłaty:
- Zapłata na indywidualny rachunek bankowy nadany przez Sprzedającego – funkcjonowanie tzw. simpów.
- Potrącenie i kompensata a ograniczenie KUP.
- Zapłata w związku z zajęciem komorniczym, zajęciem przez US a konsekwencje podatkowe.
- Funkcjonowanie faktoringu.
- Zapłata osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą nie posiadającym rachunku bankowego.
- Zapłata za pomocą karty płatniczej a rozliczanie KUP.
5. Nowy KUP związany z funkcjonowaniem kapitału rezerwowego (zapasowego):
- Przeznaczenie zysku na kapitał zapasowy lub rezerwowy.
- Zasady wyliczenia KUP.
- Limity w możliwości zaliczania do KUP.
- Okres stosowania – od kiedy?
6. Nowe zeznanie MDR-3 składane po zakończeniu roku:
- Pojęcie schematu podatkowego.
- Obowiązki sprawozdawcze.
- Kiedy należy złożyć druk MDR-3?
- Elementy formularza.
- Forma złożenia, wykazywane dane.
- Sposób składania druku MDR-3.
7. Podatek u źródła – zmiany 2020 r.:
- Nowe obowiązki nałożone na podatników w celu zastosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
- Wzór oświadczenia, do którego składania są zobowiązani podatnicy – podpisywanie jedynie przez cały zarząd oraz dodatkowe informacje;
- Limit transakcji, od którego uzależnione są nowe obowiązki – jak stosować wyliczenie w wysokości 2 mln zł.
- Funkcjonowanie certyfikatu rezydencji – dopuszczona zostaje kopia dokumentu przy niskich wartościach transakcji.
- Wniosek o zwrot podatku u źródła – nowe uregulowania.
8. Pytania i wątpliwości uczestników.
Harmonogram:
8.30 - logowanie uczestników
9.00 - I część szkolenia
10.30 - przerwa (15 minut)
10.40 - II część szkolenia + odpowiedzi na pytania uczestników
Szkolenie prowadzi:
Dr Ewelina Skwierczyńska
Menadżer zespołu podatkowego obsługi sektora publicznego w dużej Spółce doradztwa podatkowego; doktor
nauk prawnych w specjalizacji prawo finansowe, absolwentka dwóch fakultetów na Wydziale Prawa,
Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu
polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących podatku od
towarów i usług oraz rozliczeń podatkowych podmiotów sektora publicznego, w tym samorządowego. Autorka
kilkudziesięciu publikacji z zakresu prawa podatkowego. Wykładowca akademicki (prawo podatkowe,
procedura podatkowa, prawo finansowe, prawo finansów publicznych, finanse samorządowe). Nieetatowy
pracownik Uniwersytetu Wrocławskiego i Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, prowadzi studia
podyplomowe. Szkoleniowiec współpracujący z: DK Szkolenia, Regionalna Izba Obrachunkowa, Wektor
Wiedzy, Krajowa Izba Podatkowa, Finanse Publiczne, TaxA Consulting, Vulcan, Presscom, FRW Media Group,
AKK, B&K Doradztwo i wielu innych.
KOSZT SZKOLENIA:
350 zł netto/brutto – udział w 4h szkolenia, autorskie materiały szkoleniowe, certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu
Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest przesłanie formularza zgłoszenia
w terminie do 24.07.2020.