790-665 -976
Grafika : drukuj / nie drukuj

Szkolenia archiwum

CIT 2022 w branży wodno-kanalizacyjnej oraz komunalnej
2022-03-25

SZKOLENIE

25.03.2022

Szkolenie online

Aby wziąć udział w szkoleniu wymagane są: stabilny dostęp do Internetu, podłączone głośniki lub słuchawki, włączona głośność w komputerze

 

CIT 2022 w branży wodno-kanalizacyjnej oraz komunalnej

Program szkolenia:

 

1. „Polski Ład” – zmiany dla pracowników oraz skutki dla płatników w roku 2022:

a) składka zdrowotna (zasady ustalania składki zdrowotnej i uniezależnienie od rozliczeń podatkowych) – brak odliczenia od podatku,

b) ulga dla pracowników (tzw. ulga dla „klasy średniej”),

c) nowe obowiązki dla płatników,

d) uregulowanie sankcji za nielegalne zatrudnianie pracowników – zatrudnianie „na czarno” oraz nieujawnianie części wynagrodzenia,

e) zmiany w udostępnianiu pracownikom aut służbowych do celów prywatnych.

 

2. „Polski Ład” zmiany dla wod-kan:

a) minimalny CIT

b) podatek u źródła od 2022 r.

 

3. Zmiany istotne dla branży wodno-kanalizacyjnej i komunalnej wprowadzone w latach 2021. Kierunki interpretacyjne.

a) hipotetyczne koszty odsetkowe (dopłaty, zostawienie zysku w spółce),

b) nowe zakazy odliczania strat podatkowych,

c) zakaz obniżania stawek amortyzacyjnych w określonych przypadkach,

d) zakaz stosowania szybszej amortyzacji dla środków trwałych używanych w określonych przypadkach (np. wykup samochodu po zakończeniu umowy leasingu),

e) spółki nieruchomościowe i ich obowiązki jako płatnika podatku,

f) konieczność publikacji danych o strategiach podatkowych przez duże przedsiębiorstwa.

 

4. Tzw. ulga na złe długi:

a) rodzaje transakcji objęte korektą,

b) obowiązki dłużnika i uprawnienia wierzyciela,

c) korekta dochodu lub straty podatkowej,

d) korygowanie w oderwaniu od momentu powstania przychodu i potrącenia kosztu,

e) jak obliczać termin dokonania korekty (kiedy ustawowe terminy płatności zastępują terminy umowne),

f) warunki zastosowania nowych przepisów,

g) kiedy rozliczyć korektę w ujęciu rocznym, a kiedy przy obliczaniu zaliczek na podatek,

h) transakcje między podmiotami powiązanymi,

i) przepisy przejściowe,

j) zwolnienie z obowiązku podwyższenia dochodu w ramach tzw. ulgi na złe długi w związku z COVID-19.

 

5. Skutki błędnej płatności od 1.1.2020 r. za faktury VAT z uwzględnieniem zmian od 1.07.2021 r.:

a) weryfikacja rachunków bankowych kontrahentów,

b) skutki płatności za faktury VAT na rachunek bankowy nieujęty w wykazie podatników (korekta kosztów pośrednich, bezpośrednich, odpisów amortyzacyjnych),

c) uchylenie się od negatywnych skutków regulacji poprzez zawiadomienie organu podatkowego kontrahenta (zasady składania zawiadomienia),

d) przychód przy transakcjach związanych z przenoszeniem wierzytelności wynikających z faktur VAT,

e) płatności na rzecz podmiotów pośredniczących przy zapłacie (np. faktoring),

f) ściślejsze powiązanie metody podzielonej płatności z białą listą podatników VAT,

g) nowy termin na złożenie ZAW-NR w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19.

 

6. Skutki braku zastosowania obowiązkowego split payment od 1.1.2020 r.:

a) nowy załącznik 15 (towary i usługi) obligujący do stosowania mechanizmu split payment,

b) utrata kosztów podatkowych, w tym odpisów amortyzacyjnych w razie błędnej zapłaty; wyjątki,

c) płatności na rzecz podmiotów pośredniczących przy zapłacie (np. faktoring),

d) płatności za zobowiązania zajęte w trybie egzekucyjnym,

e) kompensaty i inne bezgotówkowe formy regulowania zobowiązań a split payment.

 

7. Przychody podatkowe – kompleksowa analiza regulacji prawnych z uwzględnieniem specyfiki branży wod-kan i usług komunalnych:

a) moment rozpoznania przychodu – świadczenie usług dostarczania i uzdatniania wody, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, usługi zbierania, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, nielegalny pobór mediów a przychody,

b) przedpłaty – zaliczki, zadatki – rozpoznanie przychodu podatkowego,

c) świadczenia częściowo i całkowicie nieodpłatne – problematyka bezumownego korzystania z gruntów, nieodpłatne otrzymanie i użytkowanie infrastruktury wodociągowo – kanalizacyjnej (sieci, przyłącza wod – kan), rozbudowa sieci ze strony dewelopera, nieodpłatne ustanowienie służebności przesyłu,

d) odsetki, zasądzone koszty sądowe, odszkodowania, kary umowne – zasady rozpoznawania przychodu kasowo,

e) moment rozpoznania przychodu w przypadku świadczenia usług w ramach generalnego wykonawstwa i podwykonawstwa, konsorcjum, umowy wspólnego przedsięwzięcia, kaucja gwarancyjna,

f) refakturowanie – kompleksowa analiza rozliczenia przychodu podatkowego.

 

8. Koszty pośrednio i bezpośrednio związane z przychodami w ujęciu specyfiki wod-kan i usług komunalnych:

a) kwalifikacja kosztu, ponoszenie kosztu na przełomie roku podatkowego – moment ujęcia,

b) refakturowanie – problematyka rozpoznania kosztów uzyskania przychodów,

c) zasady dokumentacji kosztowej – dowody i wymogi dokumentacyjne,

d) korygowanie kosztów uzyskania przychodów,

e) szczególne rodzaje kosztów – wykonanie zastępcze, odpłatne zajęcie pasa drogowego, przebudowa drogi publicznej, wycinka drzew i krzewów, infrastruktura wod – kan i energetyczna, opłata za służebność przesyłu, zużycie wody i energii na własne potrzeby prowadzonej działalności, użyczenie przyłączy, utrzymanie sieci kanalizacji deszczowej, budowa i remont infrastruktury wodociągowo – kanalizacyjnej i komunalnej,

f) kary umowne, odszkodowania, płatności stanowiące wpływ do budżetu Państwa i JST – kompleksowa analiza, problematyka wadliwości oraz opóźnienia w realizacji usług budowlanych,

g) ograniczenia KUP – mechanizm cienkiej kapitalizacji, zakup usług niematerialnych od podmiotów powiązanych, przekroczenie limitu gotówkowego,

h) wierzytelności, straty ze zbycia wierzytelności – możliwości rozpoznania kosztu podatkowego.

 

9. Problematyka świadczeń na rzecz pracowników i współpracowników – kompleksowa analiza kosztów i przychodów w podatkach dochodowych.

 

10. Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne w branży wod-kan i usług komunalnych – ustalenie wartości początkowej, problematyka wynikająca ze szczególnych form nabycia (zakup, komis, zamiana, wytworzenie, aport) metody i stawki amortyzacji, ustalenie wartości rezydualnej, remont/konserwacja a ulepszenie/modernizacja (praktyka bieżących stanowisk KAS), wątpliwości związane z częściami składowymi i peryferyjnymi (zasady wydzielania części składowych i peryferyjnych, wydzielenie środka trwałego w wyniku odłączenia części składowej lub peryferyjnej, dołączenie środka trwałego do wartości początkowej składnika majątku jako części składowej lub peryferyjnej), straty (możliwość rozpoznania KUP), środki trwałe w budowie, likwidacja, dotacje, inwestycje w obcym środku trwałym, zaniechanie inwestycji.

 

Szkolenie prowadzi:

Dr Ewelina Skwierczyńska

Menadżer zespołu podatkowego obsługi sektora publicznego w dużej Spółce doradztwa podatkowego; doktor

nauk prawnych w specjalizacji prawo finansowe, absolwentka dwóch fakultetów na Wydziale Prawa,

Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w stosowaniu

polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących podatku od

towarów i usług oraz rozliczeń podatkowych podmiotów sektora publicznego, w tym samorządowego. Autorka

kilkudziesięciu publikacji z zakresu prawa podatkowego. Wykładowca akademicki (prawo podatkowe,

procedura podatkowa, prawo finansowe, prawo finansów publicznych, finanse samorządowe). Nieetatowy

pracownik Uniwersytetu Wrocławskiego i Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, prowadzi studia

podyplomowe. Szkoleniowiec współpracujący z: DK Szkolenia, Regionalna Izba Obrachunkowa, Wektor

Wiedzy, Krajowa Izba Podatkowa, Finanse Publiczne, TaxA Consulting, Vulcan, Presscom, FRW Media Group,

AKK, B&K Doradztwo i wielu innych.

 

KOSZT SZKOLENIA:

450 zł netto/brutto – udział w 4h szkolenia, autorskie materiały szkoleniowe w formie elektronicznej,kontakt z wykładowcą po szkoleniu.

 

 

 

Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest przesłanie formularza zgłoszenia

na numer faksu 334876905 lub drogą mailową na adres

zgloszenia@dkszkolenia.pl, dkszkolenia@gmail.com

ZGŁOSZENIA PROSZĘ O PRZESYŁANIE DO 18.03.2022

Zobacz wszystkie szkolenia
www.dkszkolenia.pl - dkszkolenia@gmail.com