Polityka rachunkowości to bardzo ważny dokument w jednostkach sektora publicznego, przy sporządzaniu którego należy uwzględnić przepisy szczególne ustawy o finansach publicznych wraz z rozporządzeniami wykonawczymi.

Odpowiadając na potrzeby rynku uruchamiamy nowy obszar naszej działalności:

Opracowanie polityki rachunkowości w oparciu o indywidualne oczekiwania i potrzeby Klienta. Cena usługi będzie ustalana indywidualnie.

Cena minimalna 2 000 zł.

Obowiązek stworzenia polityki rachunkowości, jak i obowiązek późniejszych aktualizacji takiego dokumentu spoczywa na kierowniku jednostki.

Strona główna » Szkolenia » Szkolenia archiwum

Szkolenia archiwum

FORUM Finanse, rachunkowość, podatki i sprawozdawczość Samorządowych Zakładów Budżetowych
2016-06-13

FORUM

Finanse, rachunkowość, podatki i  sprawozdawczość Samorządowych Zakładów Budżetowych

 

Międzyzdroje 13-15.06.2016

Hotel Aurora ul. Bohaterów Warszawy 17

 

Forum ma na celu stworzenie okazji do wymiany doświadczeń wielu specjalistów z zakresu finansów Samorządowych Zakładów Budżetowych. Będzie realizowane w dwóch częściach:

Część 1 – Podatki

Cześć 2 –Rachunkowość

Od dłuższego czasu mieliśmy sygnały od naszych klientów odnośnie konieczności przeprowadzenia cyklu spotkań dyskusyjnych , poświęconych bieżącym problemom, które niekoniecznie objęte są proponowanym zakresem tematycznym przedstawionym w standardowej ofercie. Wynika to z tego, że organizator proponując program nie zawsze ma wiedzę czego Państwo oczekują . Dlatego forum  w części , będzie miło formę seminarium. Po zakończeniu zostanie opracowany materiał  obejmujący zagadnienia rozwiązywane na bieżąco w trakcie spotkania i zostanie on Państwu przekazany po szkoleniu w formie elektronicznej jako materiał uzupełniający.

Do udziału w Forum zapraszamy Dyrektorów samorządowych zakładów budżetowych, Głównych Księgowych oraz pracowników działów odpowiedzialnych na finanse i sprawozdawczość.

Podczas spotkania omówione zostaną  m.in. następujące zagadnienia:

  • Skuteczne powierzenie przez kierownika zamawiającego odpowiedzialności za wykonywanie obowiązków pracownikom jednostki
  • Zaciąganie zobowiązań oraz dokonywanie wydatków w związku z realizacją zp a przekroczenie upoważnienia wynikającego z planu finansowego
  • VAT – centralizacja i prewspólczynnik
  • Odwrotne obciążenie podatkowe VAT w zp i solidarna odpowiedzialność nabywcy towaru

 

Problematyka szkolenia:

Część 1

  1. Przychody podatkowe w ustawie o CIT – omówienie regulacji podatkowych oraz najnowszego orzecznictwa i interpretacji organów podatkowych:

a)      przychody rozpoznawane na zasadzie memoriałowej – problematyczne aspekty określenia daty wykonania usługi, wydania rzeczy i zbycia prawa majątkowego,

b)     zaliczki i przedpłaty a przychód,

c)      przychody rozliczane w okresach rozliczeniowych – moment powstania przychodu,

d)     przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej,

e)      przychody w naturze oraz z tytułu nieodpłatnego i częściowo nieodpłatnego świadczenia,

f)      zaniżenie przychodu podatkowego – skutki na gruncie ustawy o CIT,

g)     zasady dotyczące korygowania przychodów z uwzględnieniem zmian od 2016 r.

 

  1. Koszty uzyskania przychodów – omówienie regulacji podatkowych oraz najnowszego orzecznictwa i interpretacji organów podatkowych:

a)      definicja kosztów uzyskania przychodów,

b)     koszty bezpośrednie oraz pośrednie,

c)      rozliczanie kosztów w czasie,

 

  1. Kary umowne i odszkodowania (kary z tytułu wadliwego i nieterminowego świadczenia usług i dostaw towarów, kary za przedterminowe rozwiązanie umów).

 

  1. Samochody w działalności gospodarczej a CIT:

a)      koszty eksploatacji samochodów osobowych (amortyzacja, ubezpieczenia itp.),

b)     samochody niestanowiące składnika majątku podatnika (najem, dzierżawa) – zakres „kilometrówki”,

c)      samochody służbowe na cele prywatne oraz samochody prywatne na cele służbowe – zasady rozliczeń w aspekcie podatkowym,

d)     koszty podróży służbowych (opodatkowanie na gruncie CIT oraz przychód pracowników na gruncie PIT).

 

  1. Problematyczne zagadnienia związane z amortyzacją środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych:

a)      amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, zasady ustalania wartości początkowej, metody i stawki amortyzacji, odłączenie i przyłączenie części składowych i peryferyjnych,

b)     remont a ulepszenie, straty w środkach trwałych i likwidacja środków trwałych, rozliczenia dotacji i rabatów, inwestycje w obcych środkach trwałych, koszty zaniechanych inwestycji.

 

 

CZĘŚĆ B. VAT

  1. Zmiany w VAT obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.:

a)      zmiany w zakresie odliczania VAT od zakupów wykorzystywanych do celów mieszanych (do działalności gospodarczej oraz do celów niezwiązanych z DG),

b)     omówienie obszarów działalności SZB, w przypadku których nowelizacja zmieni zasady dotyczące rozliczania VAT,

c)      prawidłowe obliczenie prewspółczynnika dla SZB,

d)     odliczanie częściowe VAT a opodatkowanie nieodpłatnego wykorzystania nabytych towarów i usług do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą,

e)      korekta odliczeń VAT po zakończeniu roku podatkowego,

 

  1. Centralizacja w gminie a sytuacja prawnopodatkowa SZB

a)                konsekwencje centralizacji dla SZB

b)               prewspółczynnik i proporcja sprzedaży w okresie przejściowym i od 2017 r.

c)                kasy rejestrujące - czy trzeba zakupić nowe?

d)               korekty VAT-7 za okres sprzed centralizacji

e)                odpowiedzialność głównej księgowej SZB za prawidłową centralizację

f)                odpowiedzialność głównej księgowej za rozliczenia VAT po centralizacji

 

  1. Moment powstania obowiązku podatkowego VAT i daty sprzedaży w 2016 r.:
    1. prawidłowe określanie momentu dokonania dostawy towaru oraz momentu wykonania usługi,
    2. szczególne problemy z rozpoznawaniem obowiązku podatkowego w przypadku usług dokumentowanych protokołami zdawczo-odbiorczymi oraz raportami,
    3. obowiązek podatkowy w przypadku usług okresowych,
    4. obowiązek podatkowy w przypadku refakturowania,
    5. korygowanie podatku należnego:

                                                      i.      korekty in plus i in minus,

                                                    ii.      korekty rozliczane w deklaracji VAT na bieżąco i wstecznie,

                                                  iii.      warunki i zasady dokonywania korekt.

  1. Zasady odliczania VAT w 2016 r.:

a)                moment powstania prawa do odliczenia na gruncie VAT – aktualne interpretacje organów podatkowych,

b)               problemy techniczne z ustaleniem momentu powstania prawa do odliczenia VAT,

c)                zasady odliczania VAT w odniesieniu do samochodów służbowych oraz wydatków związanych z ich eksploatacją – aktualne interpretacje,

d)               zasady odliczania VAT w przypadku zakupów rozliczanych według mechanizmu odwrotnego obciążenia (złom, odpady, surowce wtórne, laptopy, telefony),

e)                korekty podatku naliczonego – zasady ujmowania w deklaracji VAT-7.

  1. Faktury w 2016 r.:

a)                elementy konieczne faktur,

b)               terminy wystawiania faktur,

c)                faktury zaliczkowe

d)               zagadnienia związane z refakturowaniem (stawka, data sprzedaży, obowiązek podatkowy, marża),

e)                anulowanie faktury – aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych,

f)                błędy w fakturach i konsekwencje dla wystawcy i nabywcy,

g)               faktury korygujące a noty korygującej,

h)               faktury elektroniczne.

Część 2

  1. Wzajemne powiazanie przepisów ustawowych obowiązujących w samorządowym zakładzie budżetowym
  2. Odpowiedzialność kierownika i głównego księgowego wynikająca z ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości
  3. Plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego
  4. Realizacja planu finansowego w aspekcie płynności finansowej
  5. Dotacje i ich rozliczenie
  6. Sprawozdanie RB30-S – schemat funkcjonalny na podstawie ewidencji księgowej
  7. Stan środków obrotowych, nadwyżka środków obrotowych – ewidencja księgowa i ujęcie w sprawozdaniu budżetowym i sprawozdaniach finansowych.
  8. Wybrane zagadnienia ewidencji środków trwałych i remontów bieżących
  9. Wybrane zagadnienia naruszenia dyscypliny finansów publicznych

Plan spotkania:

13.06.2016

Od 15:00 – zakwaterowanie uczestników w hotelu

Od 15:00 – możliwość indywidulanych konsultacji z Panią Jolantą Skuzą

18:00 – kolacja

14.06.2016

08:00 - Śniadanie

09:00 – 15:00 – szkolenie Część 1

13:00 – obiad

18:00 – kolacja

15.06.2016

08:00 – Śniadanie

09:00-15:00 – szkolenie Część 2

13:00 – Obiad

15:00 – zakończenie szkolenia.

 

Zajęcia poprowadzą:

Jolanta Skuza

Wieloletnia główna księgowa jednostki sektora finansów publicznych (obecnie główny księgowy samorządowego zakładu budżetowego), autorka publikacji z zakresu rachunkowości samorządowych zakładów budżetowych.

Ewelina Skwierczyńska

 Senior Tax Consultant I w Tax Advisors Group Sp. z o.o., ukończyła stacjonarne studia doktoranckie na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego w Katedrze Prawa Finansowego. Przygotowuje się do obrony tytułu. Nieetatowy pracownik Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiada kilkuletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących podatku od towarów i usług oraz rozliczeń podatkowych podmiotów prawa publicznego, w tym samorządowego. Autorka licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego.

Koszt szkolenia:

1350 zł (cena zawiera:2x nocleg (pokoje dwu osobowe), wyżywienie (2xśniadanie, 2x obiad, 2x kolacja), poczęstunek kawą w trakcie szkoleń, materiały szkoleniowe)

800 zł (cena zawiera: 2x lunch, poczęstunek kawą, materiały szkoleniowe)

DOPŁATA DO POKOJU JEDNOOSOBOWEGO 220 zł

Termin nadsyłania zgłoszeń́: 13.05.2016

Kontakt:          Daria Kulig   790-665-967

LICZBA MIEJSC OGRANICZONA, DECYDUJE KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ!